pondelok 8. apríla 2013

Halo 4: Po půl roce v multiplayeru

Halo fanúšik a náš čitateľ Targu priniesol na svojom blogu zhrnutie Halo 4 multiplayeru a čo sa v ňom udialo za posledných 5 mesiacov. Ikeď je jasné že Halo 4 je veľmi kontroverzná hra a mnohí sa naň pozerajú s úškrnom na tvári, som veľmi rád že niesom jediný, kto dokáže oceniť snahu 343i, ktoré permanentne hru obohacuje a upravuje.

Určite si prezrite aj ďalšie články na Targu-ho blogu. Mimo príspevkov o hrách a knihách tám nájdete aj niekoľko článkov o Halo 4 a napríklad aj recenziu na knihu Contact Harvest !

.....

 Halo 4: Po půl roce v multiplayeru

Už je to trošku dávno, co vyšlo Halo 4. Mezitím tu vyšla recenze, jak na singleplayer tak i na epizodické spartan-ops. Nyní bych se chtěl trošku věnovat multiplayeru. Už v něm mám nahráno několik desítek hodin, jsem vysoký level a hra je mnohem více odladěná. A hlavně se po té době názor trošku vydestiloval a můžu tak porovnat hru více hráčů trošku objektivněji, než bych mohl předtím. Tak vzhůru do toho!

 

LEVELING

Halo 4 se v MP vrací k rychlejší hře než tak činil Reach, ale zároveň se více ponořil i do vod „Call Of Duty“ systému, kde za levely nekupujete jen nové oblečky, ale i zbraně a schopnosti. Naštěstí hráč zjistí, že se nejedná o nic jiného, než o tutorial. Proč? Protože na všechny možné bonusy si našetříte v podstatě během chvilky a bonusy nejsou nevyvážené, ale jakmile vezmete jeden, ztratíte tím možnost druhého. Je libo rychlejší přebijení? Více místa pro munici? Nebo chcete, aby se vám rychleji obnovovaly schopnosti brnění? Každá z těchhle možností vám přináší drobnou výhodu. A když píšu drobnou, tak to tak myslím. Výhody nejsou nijak výrazné, dalo by se říct, že až kosmetické.
Stejně tak to platí u schopností brnění. Každá má výhodu, ale i nevýhodu. Můžete mít jet-pack, ale na většině map způsobí jen to, že vás hráči dříve zahlédnou a zabijí. Můžete mít štít, ale jakmile potkáte dva hráče, okamžitě vás zlikvidují. Můžete mít neviditelnost, ale ta vás naopak příliš zvýrazňuje na mapě. Dokonce je tu jakýsi wall-hack, který na druhou stranu není v boji příliš užitečný.
Každá volba má své pro a proti, a nejde tak o to, udělat si nejlepší postavu, ale o to udělat postavu, která vyhovuje vašemu stylu.
Zkušenost: Ačkoliv hra měla díky tomuhle zrůznorodit, stal se pravý opak. Do většiny her jdou hráči takřka s totožnými loadouty – na velkých mapách každý používá DMR, na malých zase AR. Některé drobné nevyváženosti vytváří dokonce návody na nejlepší loadouty. Například pistole boltshot je příliš silná, jakmile to hráči zjistili, objevila se všude. Naštěstí tvůrci komunitu sledují a všechny chyby opravují. Momentálně k tomu již nepotřebují ani patche, a vše jde realtime.
Trošku mě zklamaly i různé brnění, které kvůli vybalancování ztratily svou rozmanitost. Proč? Protože hráč s velkým ramenným plechem měl větší zásahovou plochu než hráč s malým, takže všechny brnění jsou víceméně stejně velké a drobné rozdíly ve tvaru nerozeznáte. Tvůrci jich narvali do hry dost… a zbytečně.

 

MAPY

Hra přišla narozdíl od Reache s originálními mapami do multiplayeru a musím říct, že atakují ty nejlepší designerské kousky v sérii. Každá je jiná, jsou graficky odlišné a prostě se na nich hraje skvěle. Bohužel, v základu máte tři mapy pro každý typ: arény, středně velké a velké. A zde se stane chyba, ty velké, jsou prostě malé. Zapomeňte na ForgeWorld z Reache, zde největší mapy jsou ve velikosti Valhaly. Malé, big team heavies je nereálné vytvořit.
V základu hra obsahuje i tři středně velké mapy pro forge. Ty přináší vlastní sady objektů, teda ne přímo vlastní, jen barevně odlišné, ale i tak to k odlišení stačí.
Zkušenost: Forge mapy neuvidíte, ano, je tu třeba jeden playlist na pár forge map, ale jinak ne. Bohužel neuvidíte ani žádný jejich základ, jelikož i bez editace se na nich dá pohodově hrát. To mě mrzí, a doufám, že se autoři napraví. Komunita dokáže vytvořit super mapy a tentokrát i dobře vypadají.
Další chybu vidím u hlasovaní map. Jako nápad je to fajn, ale jelikož dvě mapy (Ragnarok – Remake Valhaly, Exile) vedou v oblíbenosti vrchní příčky a de facto se nehrají žádné jiné. Je to škoda, map je dost, ale hráči jsou holt vybíraví.
DLC: Do hry vyšly už i dva balíčky map. Oba dva od externích společností. První balíček spadl do zapomnění – mapy jsou hnusné, designersky skoro stejné a moc se do hlasování nedostávají. Další balíček, od tvůrců, jenž tvoří mapy od dob Halo 2, je perfektní, zvláště živá pozadí na mapach. Zde mám však subjektivní problém – hrávám převážně týmové akce v big team slayeru, a tam tyhle malé mapy nejsou.

 

GAMEPLAY

Hráči vydrží méně zásahů, každý z nich může sprintovat a granáty nejdou sbírat. Vše je rychlejší a zábavnější než předtím. Každý souboj může být originální a díky většímu počtu schopností a výhod musí hráč i více taktizovat. Bohužel tohle vedlo k vytvoření sorty lidí, kteří nadávají na druhé, když je svou schopností přebijí. Pokud například potkáte kempera, který má brokovnici a zároveň již zmíněný wall-hack, dokáže vám pěkně zatopit. Na to já vždy odpovím – můžete to dělat taky, a líp. Je to jen na hráčích. K tomuhle se mi vždy vybaví jedna vzpomínka: v Call of Duty 4 byl strašně nepopulární granátomet, „profíci“ mu říkali „lamomet“, a já se jim jen smál. Nedokázali se mu bránit, nebyli nejlepší a to je štvalo. Takové hráče má avšak každá hra. S tím se nedá nic dělat.
Co je nejlepší je vyvážení zbraní. Jelikož hráč může začínat s tím, co si vybere, má každá z nich nějaké plusy a mínusy. Poprvé od dob prvního dilu je AR dobrá zbraň, která dokáže v blízkých prostorách všem hráčům zatopit. Trošku nezvyk je však to, že se power zbraně neobjevují na mapě pravidelně. Ale pouze náhodně a hráči si je můžou přivolávat za nahrané body v zápasu. Chybí tedy to, že se rozeběhnete a narazíte na místo, kde vždy leží dobrá zbraň. Některým to vadí, některým ne. Pro mě to představuje větší dynamiku a jelikož si zbraně nepřivoláváte za kill-streaky, ale pouze za celkové zabití, má šanci získat je každý. A né pouze frajeři, kteří vykillují na jeden zátah celý opoziční tým.

 

VERDIKT

MP v Halo byl vždy skvělý. Ať už se jednalo o nejrychlejší Halo 3, o pomalejší Halo Reach nebo o stařičké Halo CE. Pro mě osobně je všechny překonalo Halo 4. Je dostatečně rychlé, je technicky na výši a dokáže zabavit na dlouhé večery. Jediný problém je s mapami, které jsou sice kvalitní, ale kultovní status získá možná tak jen Exile. Zbytek je kvalitně odvedená práce, ale chybí něco, co by vás donutilo si je pamatovat i za pět let. A nesmím zapomenout na problém s forge mapy a nekvalitní první balíček map.
Každopádně hra nabízí dostatek obsahu pro všechny. Nejrůznější playlisty od obyčejných přestřelek, přes šílené zápasy s nastavenými bonusy, po zombie mod. Vybere si každý. A díky rychlejší hratelnosti to baví i více lidí. Trochu paradoxem je, že hru hraje mnohem méně lidí, než kdysi Halo 3. Ale to má mnohem více důvodů, které by mohl rozebrat samostatný článek.

 

Co bude dál?

Možná hra vyšla na dnešní dobu už trošku dávno, ale i tak žije. Dnes vychází poslední DLCčko se středně velkými mapami, opět od Certain Affinity, tvůrců i druhého balíčku. 343i též do hry přidává oblíbený levelovací systém z Halo 3, po kterém fanoušci tak moc touží. Krom toho nedávno vyšla jedna free mapa pro forge a tvůrci určitě plánují další spartan-ops sérii. A můžeme očekávat i další updaty, ve kterých tvůrci splní požadavky fanoušků. Vrátil se takhle i x-marker – označovač padlých spolubojovníků na mapě. Je toho prostě ještě dost a minimálně než vyjde Halo 5, máme co hrát a má nás co bavit!

autor: Targu

1 komentár:

  1. Moc hezky napsaný, podle mě je Halo 4 nejlepší hra :-)

    OdpovedaťOdstrániť