štvrtok 1. novembra 2012

Recenzia: Halo 4


Začátek Reclaimer ságy je tu

Na regulérní pokračování Halo 3 jsme si počkali skutečně dlouho. Samozřejmě jsme si mohli zahrát povedené Halo ODST nebo Halo Reach. Ale ani jedna z těchto her nebyla přímým navázáním na příběhovou linii Halo 3 a také nesklidila takové ohlasy jako klasická série Halo. Po letech čekání a s novým herním studiem 343i jsme se konečně dočkali. Jelikož Halo 4 je bezesporu jednou z nejočekávanějších her, každého asi zajímá, jak se nové studio popralo s odkazem Halo a celkově hru zvládlo.

Po většinovém zklamání z Halo Reach (které osobně až tak nesdílím) nese Halo 4 na ramenou velkou zodpovědnost. Napravit renomé série, nalákat nové i původní hráče a ještě rozšířit universum Halo. Velké cíle pro jednu hru, ale dlužno přiznat hned na začátku, že se to dle mého názoru 343i povedlo. Hra se celkově posouvá dále a to zejména v oblasti multiplayeru, kde se přizpůsobuje aktuálním herním trendům. V oficiálním předávacím protokolu jsem byl požádán, abych se v recenzi vyhnul některým dějovým pasážím z kampaně, které by zbytečně odhalily příběh. Už kvůli skalním fanouškům se toho skutečně budu držet a pokusím se vyhnout spoilerům. Pojďme se tedy podívat co nás v Halo 4 čeká a nemine.

Hra je samozřejmě rozdělena na dva klasické bloky - kampaň a mutliplayer. I když to vlastně také není pravda. Správné je dělení na kampaň a sekci Infinity. V tomto směru totiž Halo 4 nabízí podstatně více než jakékoli předchozí Halo. Nejen že máte k dispozici klasický multiplayer označovaný War Games, ale také toliko diskutovanou novinku Spartan Ops. Nicméně hezky popořadě.

Halo v prodeji

Hra bude v prodeji k dispozici ve dvou variantách – klasické a limitované. Už vzhledem k ceně resp. rozdílu mezi nimi se vyplatí investice do limitky. Přesné rozdíly najdete u nás na fóru (např. http://stosedemnast.blogspot.cz/2012/08/digitalne-bonusy-priblizene.html). Stručně se nabízí zejména řada digitálního obsahu (spec. brnění, dostupné specializace). Jedním z nejrychlejších způsobů získání limitované edice je např. půlnoční prodej v Praze spojený s Halo párty - http://stosedemnast.blogspot.cz/2012/10/halo-4-pulnocni-prodej.html

  .

Začínáme
 
Hra se dodává na dvou discích (kampaň + mutliplayer obsah). Jelikož jsem neměl sílu čekat na instalaci, vložil jsem první disk do Xboxu a vrhnul se hned na kampaň. Velmi mě potěšilo, že i při hraní pouze z DVD disku se hra načítala velmi rychle a nevšiml jsem si nějakých omezení (ano, mechanika vrněla J). Druhý disk obsahuje vše související s online aktivitami -  War Games, Spartan Ops a Theatre, které je už potřeba nainstalovat. Problém by tak mohli mít majitelé Xboxů se 4GB interní paměti - pokud již máte nějaké hry nainstalované, nemuselo by místo stačit, takže se bude hodit USB disk. Osobně mě potěšila možnost si tyto mulitplayerové položky jednotlivě stáhnout přímo z Xbox Live. Pokud tedy např. vezmete Halo 4 někam na „pařbu“ ke kamarádovi a zapomenete druhý disk, máte možnosti si potřebné části stáhnout. 

Myslím, že jsme všichni měli trochu obavy z toho, jak si ve své podstatě více jak 7 let staré Xko poradí s novou grafikou. A samozřejmě nakolik nová grafika bude krokem kupředu oproti Reachi, který nabízel jednu z nejlepších grafik ve světě Xbox 360. Pokud jste hráli Halo Reach, tak jistě víte, že hra navíc občas trpěla na různé zpomalování a trhání např. v případě Firefightu a přítomnosti většího množství nepřátel. Jsem rád, že mohu potvrdit, že po skoro třech týdnech hraní Halo 4 jsem na tento neduh předchozí hry nenarazil. Grafika je navíc opět viditelně výrazným krokem kupředu. Nabízí více detailů a je více ve stylu „Halo 3“ – barevnější a hravější (konkrétní názor si můžete udělat i z přiložených screenshotů). Přesto je celá hra a vůbec vše naprosto svižné. A to jak procházení menu, tak hraní kampaně, tak i samotný multiplayer. Jak je to možné netuším, ale asi v 343i rozumí slovu optimalizace a v praxi převedli, že to jde. Osobně jsem si zahrál Halo 3 a hned poté Halo 4 pro srovnání. Skok, který hra udělala, je skutečně neuvěřitelný. Zvláště pokud vezmeme v potaz fakt, že vše běží na stejném hardware…

 
Kampaň

Pokud jste hráli Halo 3 a viděli legendary ending, víte kde přesně začíná Halo 4. Pokud netušíte, tak lehce nastíním. Halo 3 končí ve chvíli, kdy po odpálení prstence Halo jsou Cortana a Master Chief ztraceni ve vesmíru ve zbytku lodi (Forward Unto Dawn) a Master Chief se uloží do cryo spánku, než někdo zachytí nouzový signál. Legendary ending pak ukazuje, že se tato loď přibližuje k neznámé planetě nejspíše forerunnerského původu. A přesně zde začíná Halo 4 (po krátkém prologu, který trochu dějově odbočí)  – ve vesmíru a u této planety, která je skutečně Forerunnerů a jmenuje se Requiem. Zde strávíte většinu kampaně, ale nikoliv celou.

Samotný příběh, který nechceme zbytečně spoilovat, ale určitě zaujme nejen hráče Halo 3. Pokud jste navíc četli knihy ze světa Halo, přinese vám hra řadu odpovědí, ale možná ještě více otázekJ. Některá odhalení jsou skutečně zajímavá a skalní fanoušci budou asi hodně překvapeni. Pokud ovšem universum Halo neznáte, doprovodná videa v Halo 4 vás do příběhu z velké části zasvětí. Lze tak říci, že i v případě, pokud je Halo 4 vaše první hra ze světa Halo, nebude to představovat problém. Koneckonců Halo 4 je prvním dílem z nové trilogie, takže naopak podchytíte to podstatné.


 V kampani poprvé za poslední roky narazíte na nové nepřátele. Oproti Covenantu, který bude také přítomen se utkáte s Promethean knighty, vojenskou silou Forerunnerů. A jelikož se jedná resp. jednalo o technicky vysoce pokročilo rasu, nepřátelé jsou skutečně obtížní. Disponují nejen obrannými Hardlight štíty a podpůrnými jednotkami, ale také např. osobním teleportem. A nic neudělá větší radost, než Promethean knight, který se teleportuje za vaše záda. Tito nepřátelé jsou také zdrojem forerunnerských zbraní a abilit (Promethean vision, Autosentry či Hardlight shield), které při jejich zabití často zůstávají ležet na zemi. Výběr zbraní je tak široký a celkově jsou na celé planetě hlavně v budovách i zbrojnice, kde nalezete náboje nebo i další zbraně. Nemělo by se tak stát, že budete bez nábojů či zbraní v průběhu kampaně. 

Infinity

Dohráli jste kampaň? Chcete okusit online zábavu? Pak nezbývá, než v menu klepnout na položku Infinity, která skrývá vše, co souvisí s online zábavou. 

War Games

Klasický mutliplayer dostal nový kabátek a označení War Games. V příběhu je multiplayer vlastně holohgrafickou simulací na lodi Infinity, kde se Spartani 4 trénují na boj. Oproti mutiplayeru v Halo Reach přináší War Games řadu změn. Celkově nabízí spíše zážitek podobný tomu v Halo 3. Pokrok a trendy ovšem nezastavíme a tak se setkáte s několika prvky, které skalní fanoušci možná nebudou vítat úplně s nadšením. Jde zejména o některé Armor ability a Loadouty. Ano, jsou tam;) Narazíte na ně v Battlefieldu 3, stejně jako v Crysis 2 a teď i Halo 4. Je to prostě aktuální trend. Za mě mohu říci, že mi vyhovují. Nabízejí slušnou možnost specializace Spartaňa, ale nedosahují zbytečných rozměrů jako v případě BF3/Crysis 2. Osobně mám nastavené tři Loadouty – Kropič, Destroyer a Na dálku – ano, můžete si je pojmenovat, jak uznáte za vhodné. Tyto moje tři Loadouty (maximem je pět) řeší typické problémy s bojem na blízko, dálku a nějaký rozumný kompromis jako třetí loadout. Změnu vybavení můžete provést po každém úmrtí. Co mě velmi potěšilo je fakt, že zmizelo ono nekonečné čekání na respawn. Stačí zmáčknout X a hned jste zase ve hře. Přibyl i Kill Cam, který, pokud o to máte zájem, ukáže vaše poslední chvilky vedoucí ke smrti. Novinkou jsou samozřejmě také zbraně Forerunnerů a klasika v podání UNSC s redesignem. Jako vždy, každá zbraň má svoje specifikace a rozhodně neplatí, že forerunnerská zbraň je vždy lepší. Prozatím ve War Games vládne klasika – BR, DMR a Assault Rifle. Novým prvkem jsou také Ordnance ve dvou druzích – osobní a specifické pro mapu. Oboje spojuje fakt, že obsahují zbraně nebo výbavu (extra štít, vyšší rychlost, větší damage), kterou běžně nezískáte. Osobní Ordnance získáte po zabití definovaného počtu lidí v sérii. Větší šanci na získání osobní Ordnance můžete zvýšit jedním ze Support upgrade v Loadoutu.


 Samotný popis možností Loadoutů by vydal na samotnou recenzi. Nicméně ve zkratce lze nastavit samozřejmě dvě zbraně – primární (pušku), sekundární (pistolky), typ granátu a Armor abilitu. Nabídku doplňuje ještě Tactital package a Support package. K dispozici je tak např. neomezený sprint, sbírání granátů od padlých spolubojovníků a nepřátel. Nastavit lze i vyšší zásobu munice, výkonnější pohybový senzor nebo vyšší šanci na osobní ordnance. Je tak jen na vás co upřednostníte a o co se kombinací Tactical a Support package i okradete, čímž hra udržuje rovnováhu. Typickým příkladem vyváženosti hry je případ, kdy jako Tactical package zvolíte Firepower. Díky tomu můžete mít dvě primární zbraně – tedy např. BR i DMR. Tím ovšem přijdete o možnost mít u sebe např. dva granáty nebo již nemůžete disponovat neomezeným během. Hra je tak myslím vyvážená a nestane se, že by na vás vyběhl přeboostovaný hráč se třemi granáty, silnými zbraněmi a dominoval celé hře. Potěšilo mě také, že většinu abilit a zbraní odemknete už za pár hodin hraní. Nejste tak odsouzení být „potravou“ hráčů se silnějšími zbraněmi, kteří by vás mohli „šikanovat“ a postupně demotivovat.

Spartan Ops

Velkou novinkou je také Spartan Ops, které do značné míry nahrazuje Firefight, který bohužel chybí a rozšiřuje klasickou kampaň – rozšiřují příběh. Jednotlivé epizody budou uveřejněny každý týden a budou doplněny o video příběh, který uvede do konkrétní akce a několik kapitol ke splnění na zvolenou obtížnost. Samozřejmě za každou splněnou kapitolu dostáváte body. Primárně je Spartan Ops určeno pro více hráčů, ale můžete ho hrát také sami – a je to skutečně boj. Hráče můžete přizvat jak ze svého Friendlistu, tak si je nechat najít přes „matchmaking“. Nakolik je Spartan Ops náhradou za Firefight by šlo daleko polemizovat. Z určitého pohledu je to bezesporu i lepší řešení. K dispozici je příběh, velké mapy a konkrétní úkoly. Nechybí ani možnosti kooperace a např. vozidla (Wraith, Warthog, Ghost atp.). Oproti Firefightu ovšem pro splnění úkolu nestačí jen tak někde usadit a „kropit“ alieny, ale skutečně se po mapě pohybovat a plnit zadané úkoly. Z tohoto důvodu si myslím, že je to krok kupředu. Asi dobře pamatujeme hráče, kteří Firefight využívali vlastně jen pro boostování ranku bez větší námahy. To úkoly padá a navíc díky možnosti volit obtížnost dohrát danou epizoru někdy zabere citelně dále, než většina War Games her. Pokud navíc zvolíte Heroic či Legendary obtížnost, ze Spartan Ops stává masomlejnek na Spartany. I prostí Grunti a Jackalové dokáží potrápit a o Prometheanech ani nemluvě. Jejich schopnost teleportovat se za vás a dát vám „šlehu“ jejich mečem je většinou konečná. Životů je sice k dispozici nekonečně, ale problém to až tak neřeší.

 
Spartan Rank & Armory

V Reach řada lidí kritizovala systém hodností. V Halo 4 zmizela hodnost a nahradil ji Spartan Rank - SR, který roste s každou hrou resp. s každým dalším získaným bodem. Ty lze získat jak ve War Games, kampani (Challange) tak i Spartan Ops. Dokonce i za práci ve Forge dostanete body. Možností je tak více. Plněním Challanges samozřejmě získáte bodů více. Čím vyšší rank, tím více jednotlivých části brnění vidíte a následně pak můžete sami používat.
Možnosti nastavení Armoru jsou oproti Reachi skutečně úplně jinde. K dispozici je obrovské množství helmiček a brnění (torso, ruce, nohy). Později budou k dispozici i skiny a nezapomínejme ani na speciální brnění/skiny z preorder bonusů nebo limitované edice či konzole Halo 4. Velkým krokem kupředu jsou i možnosti barvy armorů. K dispozici je celá paleta barev na primární i sekundární barvu. Velkou radost mi udělaly i Visory, které překonaly i Reach. Barev je k dispozici skutečně dost a možností customizace se tedy meze nekladou. Zamrzelo mě snad jen to, že oproti Reachi asi nebudou k dispozici žádné Armor efekty. Pokud jste měli oblíbené plameny na helmě nebo např. blesky, tak v Halo 4 nás tohle bohužel asi mine. Speciální edice hry se poznají podle helmy, takže tím to je asi vyřešené.

Theatre

Klasická a oblíbená funkce Theatre je k dispocizi i v případě Halo 4. Oproti starším hrám některé z vás možná zamrzí, že ho není možné využít v kampani a ani ve Spartan Ops. Nakolik je to omezení, nechám na vašem uvážení. Hlavní samozřejmě je, že je Theatre možné využít pro War Games.


 Koupit nebo nekoupit?

Pokud stojí otázka tak, jestli máte Halo 4 pořídit, odpověď je pro fandy jasná – samozřejmě ano. Nicméně díky novinkám a dynamičtějšímu gameplayi by Halo 4 mohlo oslovit i hráče, kteří běžně hrám Halo nevěnují pozornost. Pevně věřím, že s Halo 4 se bude opakovat stav, kdy při připojení do multiplayeru zase uvidíme stovkytisíc lidí online, jak tomu bylo u Halo 3.

Ajdam

10 komentárov:

  1. Na toto čakám od kedy som vstal :p idem čítať :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tak pak dej dojmy;) Trochu jsem s tím bojoval. Pojmout celé to Halo 4, zároveň nespoilovat je těžké. Navíc..jak jsme se bavili s Hemlaxem.. recenze by mohla být klidně celá i jen o grafickém zpracování a bylo by co číst. Takže tohle je takovej nejstručnější uceelný text co se podařil;) Kdyby byly nějaké otázky, tak určitě můžeš na mě. Něco budeme řešit i v podcastu a myslím, že pak bude i doplňující recenze;)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Čo ja viem moje dojmi. Podľa mňa je to pekne stručne napísane tak ako hovoríš rozoberať všetko do podrobná by bola asi nekonečná recka tak stručne je to dobré :):)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Video slušný:D Tu headku pamatuju:D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Pěkně napsaná recenze, udržel si mojí pozornost po celou dobu. Mohl si se trošku víc rozepsat o kampani, ale co alespoň
    z ní budu vědět co nejméně, tak doufám, že budu příjemně překvapen :) Jinak mám jednu otázku: Lze hrát Spartan Ops ve split-screenu? Z mojich přátel co mám si vetšina ráda zahraje Halo, ale nikdo z nich xko nevlastní.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Díky moc. Byl jsem z toho trochu něšťastnej, protoze i tak je to dost dlouhy a není tam vůbec vše. Kampaň je super. To je hlavní info;)

    Co se SplitScreenu týče, co jsi mě dostal. Netuším, ale dnes to zjistím. Zapnu druhý ovladač. Díky za otázku.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Fakt jsem neskutečně natěšený!!! :D Dobrá tedy, dej potom vědět.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. http://www.eurogamer.cz/articles/halo-4-recenze kdo by si chtěl přečíst recenzi očima dalšího člověka :) (MagorCZC)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Dobré :) Už se těším na matchmaking :)). Koukám, že se to opět dostane do správných kolejí jako to bylo naposled s Reachem tak před rokem. Nebyl večer, kdy by se nedala jedna invaze kvůli nadměrnému počtu lidí :). Když tak ElypsaCZ. Rád se přidám do hry a do party, byť nejspíš až od 10.. čeká mě pár testů na škole :/ Ale pak!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Jinak k otázce splitscreenu ve Spartan Ops, je to možné;)

    Viz http://www.anocom.cz/adam/halo4/halo4_split.jpg
    :)

    OdpovedaťOdstrániť