Tak som sa zasa raz rozhodol, ze si strihnem všetky kampane Halo a užijem si toto úžasné dobrodružstvo znova. "Journey" bude séria článkov, v ktorom sa budem snažiť trošku zhodnotiť klady a zápory jednotlivých kampaní. To že stoja za to úplne všetky je známy fakt, no každá je v niečom unikátna a každá priniesla niečo nové. Postupne chronologicky prejdeme cez Halo Reach, Halo Combat Evolved, Halo 2, Halo ODST, Halo 3 a Halo 4. Wars a Spartan Assault vynechám, keďže som sa chcel zamerať na klasický Halo gameplay. Takže nabiť AR, do batohu pribaliť pár kíl frag granátov, náhradné zásobníky a hor sa na dobrodružstvo ! Obsahuje Spojlery !
Pre každého je nejaký diel v sérii tým prvým, no každý správny Halo fanúšik od začiatku vedel, ako Reach skončí. Prvé dielko z Halo universa, ktoré uzrelo svetlo sveta, totižto nebolo Halo Combat Evolved, ale kniha Fall of Reach (aka Skáza Cíle). To, že Reach musí padnúť sme teda vedeli už vopred, otázka bola, ako sa to stane.
Halo Reach je poslednou hrou od všetkými milovanej spoločnosti Bungie, ktorá svet Halo stvorila a rozvíjala ho dlhých 10 rokov. Všetci očakávali, že Bungie odíde s poriadnou pompézou. Zodpovedný prístup, áčkovú produkciu a celkovo skvelú kvalitu prinieslo už prvé gameplay video a famózne live-action trailery, ktoré nám priblížili niekoľko ústredných postáv príbehu. Emotívne Deliver Hope bol vlastne taký prequel k prequelu. Dozvedeli sme sa v ňom, prečo má Kat namiesto jednej ruky mechanickú protézu a hlavne čo sa stalo s vaším predchodcom, Noble 6, ktorého miesto ste v Halo Reach zaujali. Trailer Birth of a Spartan zasa predstavil vodcu Noble tímu Cartera a taktiež sme sa prvý krát pozreli, ako prebieha augumentačná procedúra.
Reach sa predovšetkým atmosférou od svojich predchodcov veľmi líši. Nebudete síce ukrátení o klasickú porciu Halo zábavy a pôsobivé akčné scény, no všetko je tmavšie, pochmúrnejšie, upršané, typické výrazné farebné odtiene nahradili bledšie a aj samotná náplň hry sa presunula od epických stretov viac k menším konfliktom. Hviezdna opera v podobe prvej trilógie sa zmenila viac na bojovú zónu pripomínajúcu reálne pozemné konflikty. Viac ako na orbit sa z planéty Reach nevzdialite a možno aj vďaka tomu má Reach tak odlišnú, dusnejšiu, no zároveň veľmi pôsobivú atmosféru. Tej sa prispôsobil aj soundtrack. Nechýbajú skladby ktoré vám pri akcii dokážu poriadne rozpumpovať krv v źilách, no viac si zapamätáte tie tichšie a emotívnejšie kúsky. Martyho génius je však z OST stále cítiť. Schválne, spomeniete si na nejakú Halo hru, v ktorej Spartania komunikujú s civilistami ? :)
Podobne ako v Hlavnej trilógii či ODST vsadilo Bungie na hrdinu bez tváre. Vašu tvár celú hru zakrýva helma a i keď hra pár krát naznačí, že pod nepriehľadným visorom sa ukrýva tvár, nikdy ju nezazriete. Je to nielen Trademark Halo série, ale aj šikovný spôsob, ako sa môže hráč s postavou stotožniť. V Reach Bungie naviac pridalo veľmi podarenú featúrku. Pokiaľ ste si svoje brnenie farebne upravili, či nasadili nové doplnky odomknuté v multiplayeri, táto zmena sa preniesla aj do singleplayeru a to vrátane všetkých animácií. Skvelý nápad a skvelý efekt. O niečo horšie na tom bola samotná hlavná postava Noble 6. O jej minulosti sme sa nedozvedeli takmer nič a dablér nebol zvolený taktiež najšťastnejšie (vlastne toho moc ani nenarozprával).
Oveľa viacej pozornosti sa však dostalo ostatným členom Noble teamu. Každý bol jedinečný. Sebavedomý vodca Carter, obrí Jorge nosiaci ťažkotonážny rotačák, všestranná a inteligentná Kat, drsniak Emil s legendárnym pomaľovaným visorom a rifleman Jun, ktorého sniperka bola postrachom na každom bojisku. Príbeh, i keď miestami trocha deravý (o tom neskôr) je predovšetkým až prekvapivo emotívnym zážitkom. Viac dialógov a charakterizácie postáv spôsobilo, že hráč si jednotlivým postavám vytvorí bližší vzťah. Pokiaľ sú pre vás Chief či Johnson legendy, členovia Noble tímu budú pre vás viac parťákmi a priateľmi. A strata priateľa bolí. Podobný osud ako planéta Reach postihne aj noble team. Noble team to skrátka nezvládne a smrti vašich spoločníkov, rozložené v druhej polovici hry, sú stupňujúcim sa emotívnym nábojom, ktorý vyvrcholí vo finále legendárnou misiou, ktorá sa, ako iste viete, nedá dokončiť. Teda dokončiť sa dá, ale vždy skončí vašou smrťou. (jediný kto prežije je Jun a ako bolo oficiálne potvrdené, zúčastnil sa výcviku Spartanov IV).
Osobnejší zážitok umocňuje aj spôsob, akým sú snímané príbehové cutscény. Noble team sledujete často krát cez zrnité industriálne kamery a hlavne veľmi pôsobivú ručnú kameru ktorá v mnohých scénach emuluje nielen kroky ale dokonca aj pohyb vašeho tela, či imaginárneho kameramana. Výsledok ? Oveľa intenzívnejšie, akoby viac "na telo" zábery. Fakt je, že tento spôsob snímania by sa nehodil ku každej Halo hre, no aj práve preto má Reach svoj punc jedinečnosti.
O príbehu by sa dalo polemizovať Je vystavaný tak aby fungoval a skutočne funguje. Ako som spomínal atmosféra a emócie by sa dali krájať, no pokiaľ by sme sa Reach snažili zaradiť do chronológie a uložiť vedľa seba jednotlivé udalosti, nastane problém. Konkrétne ide o samotný záver hry, keď eskortujeme kapsulu s Cortanou k Pillar of Autumn. Fakt, že Cortana sa nachádzala na lodi bol hodnoverne odôvodnený už niekoĺko krát (aj v Halo 4, dokáže sa rozdeliť na viac častí), no záhadou stále zostáva, prečo bol na planéte Reach samotný Pillar of Autumn. Pokiaľ ste hrali iba hry, sedí všetko dokonale. No ak ste čítali knihy viete, že Pillar of Autumn bol zaneprázdnený na orbite planéty a žiadna zastávka na Reach sa nielen neodohrala, ale by ani prakticky nebola možná. Určite by sa dal vymyslieť krátky príbeh, ktorý by to pekne pospájal, no uspokojivé vysvetlenie sme zatiaľ nedostali. Bungie tak za sebou síce zanechalo skvelé rozšírenie príbehu, no ak ste ponorený do príbehu, v ústach vám môže zostať mierna pachuť.
Halo Reach priniesol aj veľa noviniek v samotnom gameplayi. Pokiaľ bolo uvedenie týchto zmien v multiplayeri kontroverzné, v kampani žiaden problém ma´t nebudete. Vďaka armor abilitám budete môcť situácie riešiť ešte odlišnejšie a zábavnejšia, nevraviac o tom, že ability používa aj Covenant. Nenávidený Armor Lock je v kampani veľmi užitočná a zábavná pomôcka a to isté platí aj o Jetpacku, či Active Camo. Do combat sandboxu pribudli nové vozidlá, zbrane (predovšetkým excelentný Grenade Launcher) a nepriatelia (neuveriteľne pohiblivý a otravní skirmisheri), boj sa stal znova o niečo plynulejší a zaujímavejší. Osobitná kapitola potom patrí vesmírnej misii, kde sa Halo po parádnej štartovacej cutscéne obratom premení sa hviezdene vojny. Kiež by niečo podobné, no ešte prepracovanejšie, 343i v budúcnosti do Halo série zapracovalo.
To isté platí aj o technickom spracovaní. Pokiaľ Halo 3 bolo oproti Halo 2 predovšetkým upgradom, tak Reach dostal masívne vylepśený engine, nové efekty a nové, prepracovanejšie modely. Obecne, ak mal niekto s technickým spracovaním Reachu problém, nebolo to kôli kvalite, ale kôli odlišnosti prístupu v spracovaní. Treba však spomenúť aj to, že hra má občasné problémy s FPS a vo vypäťejśích situáciách klesá FPS čo nikdy nepoteší. Ikeď sa to netýka samotnej kampane, treba okrajovo spomenúť, že masívne vylepšenie dostal Forge mód a vrátil sa aj Firefight z ODST, ikeď ten sa napriek novým možnostiam kvalitatívne posunul o krok späť.
Reach je skutočne labuťou piesňou Bungie, ktorá nielen potvrdila ich talent ale predovšetkým uzatvorila kruh. Tam kde sa Halo Reach končí, začína Halo Combat Evolved. A možno to všetci nevedia, ale v hre sa objaví aj sám Chief :) Počas záverečnej animácie v misii Pillar of Autumn, pri zábere z útrob odlietajúceho pelikána potlačte analógovú páčku. Zazriete Chiefa v kryotubuse, čakajúceho na svoje dobrodružstvá. Chceli by ste ho prebudiť ? Nieje problém, stačí do mechaniky vložiť Halo Combat Evolved :)
Klady | Zápory |
---|---|
Jedinečná atmosféra | Diery v príbehu |
Postavy a momenty na ktoré nezabudnete | Občasný pokles v FPS |
Emotívny príbeh | |
Vesmírna misia |
Moc hezky napsané. Za mě musím říct, že Reach mě snad ze všech Halo bavil nejvíc. Nevím čím to bylo, jestli tou vánoční atmosférou, nebo prostě, že ta hra byla tak dobrá, kdo ví... každopádně tehle pocit jsem u Halo 4 neměl, který mě mimochodem citově minul. Nejlepší level byl uřčitě long night of solace, přestřelka na Corvetě měla koule a ten soundtrack co u toho hrál byl prostě skvělej (takové ty bubny). Jen mě mrzí, že Noble Six dopadl tak špatně, ale co se dá dělat, snad Jun v 5 povykládá Johnovi o jednom z nejstatečnějších spartanů ve vesmíru :)
OdpovedaťOdstrániťĎakujem :). Jasné chápem, každý hráč má citový vzťah k určitým titulom. U mňa je to podobne s Final Fantasy sériou. Najradšej mám FFx ikeď to určite nieje najlepší diel. Skrátka ma k nemu viažu spomienky.
OdstrániťČo sa týka Halo Reach, asi naj pre mňa bol moment pri Jorgeovej smrti. Zakončil to štýlovo a naviac to bol ako jediný z Noble teamu Spartan 2 :)
Přesně. U mě je to jednoznačně Metal Gear Solid 3. Tolik krásných vzpomínek... :D.
OdstrániťPár Final Fantasy jsem taky hrál a něco na té desítce bude, taky mi uvízla v paměti. Jinak Jorge odešel se stylem a zřejmě si i myslel, že zachrání celou planetu, kdyby jenom tušil co příjde po jeho smrti. :D
Tak či tak, nebyť jeho obeti, balík od Halseyovej by asi nedoručili, keby ten carrier nezničil. Dal poriadny multikill keď to buchlo :)
OdstrániťA Halo Wars si kde nechal ? Chronologicky je zo všetkých vydaných hier na začiatku story a nebyť obety posádky spirit of fire, na palube ktorej su traja spartania. Covenanti by ludstvu natrhli prdel vdaka forerunnerskym lodiam ktore ziskali a nastastie aj velmi rychlo stratili vdaka spirit of fire.
OdstrániťS pozdravom
TGH Natural
No ako som na začiatku článku spomínal, Wars ani Spartan Assault v tejto sérii nezahrniem. Nie že by som Warsov nemal rád, bože chráň, ale pustil som sa len do hlavnej FPS série...a chcem viac menej jednotlivé hry medzi sebou porovnať. Čo nové pribudlo, čo sa zmenilo a tak. Samozrejme, Wars je neoddeliteľnou súčasťou Haloversa a určite sa do kampane pustím znova a vrátim sa k tomu aj v článku.
OdstrániťHezky napsané a souhlas skoro se vším. Osobně nevím, jestli se mi Reach líbil více jak treba Halo 3. Vím ale určitě to, že se mi líbilo obojí:) A skok po stránkce grafiky citelný. Kdyby nepokakali ten firefight, ktery ODST nesaha ani po paty..tak fakt super hra a nemam s ni problem. Naopak. Veci jak armor ability a inheritori ani nemluve. Pro me tim navic zacala nova era - Halo be abilit uz nehraju. Jak to tam jednou dali.. tak uz to tak beru.
OdpovedaťOdstrániťA vesmirna kamapn super. To fakt byla bomba. A nakonec neco podobneho dali i do H4 že.. prostě to je fajn zpestreni. Jsem zvedav, jestli se někdy dočkáme třeba ve Fieste taky souboje ve stihackach:) Halo 4 je super. V tom nesouhlasim s Foxem (pribeh). Ale mozna ho jako super beru proto, ze jsem cetl vsechny ty knihy. Nedokazu rici, jestli by me pribeh chytnul stejne, kdybych nevedel vse o tech bitvach mezi lidmi..geas atp